Week 8 - Scary Halloween, Scary Sandy - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Niels Petterson - WaarBenJij.nu Week 8 - Scary Halloween, Scary Sandy - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Niels Petterson - WaarBenJij.nu

Week 8 - Scary Halloween, Scary Sandy

Blijf op de hoogte en volg Niels

01 November 2012 | Verenigde Staten, New York

Deze week was een super gezellige week =). Dinsdag ben ik met een aantal mensen naar alweer een grote broer van de bierprofessor geweest. Wonderbaarlijk genoeg hadden ze daar enkele lokale bieren uit Nederland! Die moest ik natuurlijk proberen! We gingen niet al te laat naar huis en de volgende dag ben ik weer flink aan het werk geweest.

Donderdag ben ik met ongeveer hetzelfde gezelschap naar een rooftop lounge op weg gegaan. Helaas kwamen we er daar niet in… (tjah, we waren ook 3 jongens en maar 2 meisjes…) Teleurgesteld waren we op zoek gegaan naar een gewone bar, en uiteindelijk hadden we een zeer gezellig plekje gevonden. Daar hebben we lang gepraat en veel gelachen.

Vrijdag was het dan tijd om een andere rooftop lounge/bar/club te proberen. Het werd de 230-fifth. Hier bleek iedereen toegelaten te worden gelukkig en we zagen zelfs al wat mensen in Halloween kleding. Deze bar was echt geniaal. Helemaal boven op het dak was een grote ruimte met stoelen en banken waar je een prachtig uitzicht had over de skyline van NY en specifiek op het empire state building. 1 verdieping lager was er meer plek om te dansen en stond de muziek ook wat harder, een echte club als het ware. De rest van de avond kon niet meer stuk. Op de weg naar huis zag ik een poster hangen dat ze een Halloween feest hadden op zaterdag.

Zaterdag heb ik met de bovenburen afgesproken om Halloween kleding te gaan kopen en terug te keren naar de 230-fifth. Na lang in de winkel te hebben gestaan en vele malen te horen hebben gekregen dat “het was uitverkocht” hadden Wolfram en ik maar besloten om een simpel priesters pak te kopen. Amaka had een flight suit gekocht. Thuis aangekomen bleken onze priester outfits wel heel stom te zitten en hebben we heel primitief wat zitten aanpassen wat we konden. Het werd er niet veel beter op, maar we hadden er op zijn minst veel lol in =). Rond een uur of half 10 gingen we dan op weg naar de club. Er stond een enorme rij! Maar gelukkig ging die er snel doorheen. We hebben uiteindelijk maar 20 minuutjes staan wachten. De rij was ook wel leuk om te zien, alleen maar mensen in Halloween stijl. Eenmaal met de lift boven aangekomen was het helemaal versierd met spinnenwebben, spoken en andere enge gedaantes. De sfeer was super! Meteen bleek onze priester outfit een geniale keus te zijn. Iedereen kwam naar ons toe om “een zegening te ontvangen” of “zijn zondes op te biechten”. We hebben veel plezier gehad =). Later op de avond kwamen Marie en een heel aantal vrienden van haar ook nog naar de club en het werd steeds gezelliger.

Zondag ben ik samen met Alizee en een aantal vrienden van haar uit Canada gaan brunchen bij IHoP, wat wederom zeer lekker was. Alizee en haar vrienden waren de avond ervoor naar een ander feest geweest en het was leuk om bij te praten.

Naast al deze leuke dingen was er natuurlijk geen ontkomen aan om al het nieuws over orkaan Sandy te horen. Het was nog niet duidelijk of de orkaan ons direct zou gaan raken, maar wat wel duidelijk was, was dat het flink zou gaan stormen. Zondag werd duidelijk dat de orkaan onder New York door zou gaan en er een enorme stormvloed zou gaan komen op maandag avond. Zondag middag na de brunch was ik dan toch nog maar even langs de supermarkt gegaan om wat inkopen te doen om de storm te overleven.

Zondagavond begonnen de voorbereidingen van de stad. 400.000 mensen werden geëvacueerd uit laaggelegen gebieden. De metro, bussen en treinen werden vanaf 7 uur ’s avonds gestopt en iedereen was geadviseerd om thuis te blijven. Ik kreeg bericht van mijn universiteit dat maandag alles gesloten was en ik dus niet kon gaan werken. Het zou dus gewoon afwachten zijn.

Maandag begon het allemaal. De eerste nieuwsberichten van overstromingen kwamen binnen. De meeste waren in het zuiden van de oostkust veroorzaakt door regen. De verwachting was dat het in New York niet de regen zou zijn die verwoesting zou veroorzaken. Hier was een stormvloed van 6 tot 11 feet voorspeld. Dat komt dus bovenop de normale vloedstand. Rond een uur of 8 ’s avonds was duidelijk dat het niet zou stoppen bij 11 feet, en op vele plaatsen in New York en New Jersey was dat niveau al gepasseerd. Rond een uur of 9 was het dan echt vloed en de hoogste waterstand was 13 feet boven normaal, dat is 4 meter! Het bleek dat lager Manhattan niet opgewassen is tegen een dergelijk hoge zeestand. Uit voorzorg werd in een aantal gebieden de stroom afgesloten voordat het water het zou bereiken. Alizee woont in een van die gebieden, dus die zit nu al een aantal dagen zonder stroom. Later op de avond werd het duidelijk dat deze voorzorgsmaatregelen niet voldoende waren en ontplofte er een grote transformator in het zuiden van Manhattan, waardoor alles beneden 31st street zonder stroom kwam te zitten.

Naast de hoge zeestand heeft de harde wind ook wat schade aangericht in NY. Het spectaculairste is de hijskraan op 57th street die nu van 75 verdiepingen hoog naar beneden hangt. Ieder moment kan hij naar beneden vallen, en alles rondom dat gebouw is geëvacueerd. Ook zijn stroom en gasleidingen daar afgesloten uit voorzorg. Verder zijn er een aantal gevels vernield en is er in Queens een hele wijk afgebrand.

Aan de overkant van de Hudson zijn ze nog harder getroffen qua stroomuitval. Heel Jersey City en grote delen van New Jersey zitten zonder stroom. In de ochtend van dinsdag zaten er bijna 2 miljoen huishoudens zonder stroom in New York. Ik mag van geluk spreken dat ik daar niet 1 van ben. Dinsdag was de universiteit nog steeds dicht en het was nog niet zeker of dat hij op woensdag weer open zou gaan.

Over het algemeen is het hier in mijn buurt gelukkig allemaal meegevallen. Ik zat hoog genoeg om geen last te hebben van de hoge waterstand, en de wind was wel sterk maar heeft gelukkig ons huis heel gelaten. Maandag avond was er een moment waarop we het hele gebouw voelde schudden. Vandaag (woensdag) ben ik er pas achter gekomen wat het was. Als ik uit mijn raam kijk zie ik dat een hoek van het gebouw aan de andere kant van onze tuin eraf is gevallen. Het gaat dan om de gevel van twee verdiepingen over een breedte van 2 tot 3 meter. Het is moeilijk te zien door de bomen van onze achtertuin, daarom kom ik er nu pas achter. Maar het is wel heftig want je kan zo de keukenkastjes nog zien hangen en de vriezer staat volledig in de buitenlucht nu.

Ons huis is allemaal veilig gebleven en gelukkig heeft de universiteit ook geen schade opgelopen. Hetgeen wat ik nu wel merk van de storm is dat ons internet is uitgevallen sinds gisteravond (dinsdagavond). Na wat navragen ben ik erachter dat het komt door de algemene stroomuitval in de gebieden in en rond NY. Dat maakt het lastig om op de hoogte te blijven van ontwikkelingen op de universiteit. Ik hoop dat de metro’s in mijn gebied het morgen weer doen, of dat ik een bus kan vinden die mij naar de universiteit kan brengen. Als ik dit post zal het al wel donderdag zijn, want op het moment heb ik dus geen internet.

Groetjes uit een herstellend New York,

Niels

PS: Voor meer foto's kijk op:

https://picasaweb.google.com/113381829119133913965/NewYorkAfterSandy?authuser=0&feat=directlink

  • 01 November 2012 - 19:15

    Annemieke:

    Hey,

    Ik heb eigenlijk helemaal niks meegekegen van Halloween. Dat speelt hier toch een heel stuk minder dan in de VS. Leuk om dat eens zo groots mee te maken!

    Heb natuurlijk wel een hoop gehoord over Sandy, maar het lijkt me toch heel vreemd om er middenin te zitten. Gelukkig maar dat de schade in jouw gebied meevalt!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, New York

New York

3 maanden stage in NY city

Recente Reisverslagen:

21 December 2012

Florida

21 December 2012

More New York

05 December 2012

Annette in New York

23 November 2012

Week 9,10 en 11 – After Sandy

01 November 2012

Week 8 - Scary Halloween, Scary Sandy
Niels

Reis naar New York

Actief sinds 02 Sept. 2012
Verslag gelezen: 1548
Totaal aantal bezoekers 8114

Voorgaande reizen:

01 September 2012 - 22 December 2012

New York

Landen bezocht: